آموزش برنامه نویسی و طراحی وب


طراحی سایت لابدان
طراحی نرم افزار با جاوا


این مقاله جز یک گروه آموزشی می باشد. لیست آموزش ها در زیر هستند

آموزش java

مقدمات زبان جاوا قسمت 1
مقدمات زبان جاوا
انواع داده‌ها در جاوا Data type قسمت 2
انواع داده‌ها در جاوا Data type
آماده سازی محیط برنامه نویسی و اجرای برنامه‌های جاوا قسمت 3
آماده سازی محیط برنامه نویسی و اجرای برنامه‌های جاوا
ساختار های کنترلی در جاوا قسمت 4
ساختار های کنترلی در جاوا
عملگر ها در جاوا operator قسمت 5
عملگر ها در جاوا operator
عبارات یا expression ها در جاوا قسمت 6
عبارات یا expression ها در جاوا
متغییر های نوع داده اولیه و متغییر های مرجع قسمت 7
متغییر های نوع داده اولیه و متغییر های مرجع
متغییر ها و ثوابت در جاوا قسمت 8
متغییر ها و ثوابت در جاوا
متد بازگشتی در جاوا قسمت 9
متد بازگشتی در جاوا
کلاس ها در جاوا قسمت 10
کلاس ها در جاوا
نمونه سازی کلاس و ایجاد متغییر مرجع قسمت 11
نمونه سازی کلاس و ایجاد متغییر مرجع
سازنده ها در جاوا قسمت 12
سازنده ها در جاوا
اشاره گر this قسمت 13
اشاره گر this
معرفی چند کلاس کاربردی جاوا قسمت 14
معرفی چند کلاس کاربردی جاوا
آرایه چیست قسمت 15
آرایه چیست
وراثت چیست قسمت 16
وراثت چیست
انواع داده‌ها در جاوا Data type

it3du  
2016-10-18 20:20:38  
1861  
java  

انواع داده‌ها در جاوا Data type

 

انواع داده ها در جاوا و نحوه اعلان آنها

 

هدف برنامه نویسی جاوا دستکاری داده‌ها است. هر برنامه ایی انواع داده‌های مختلفی را دستکاری می کند. مثلاً یک برنامه فقط دستکاری اطلاعات عددی را انجام می‌دهد و برنامه ی دیگر فقط دستکاری اطلاعات رشته ایی (متنی) را انجام می دهد. حال ممکن است برنامه ایی هر دو این دستکاری ها را بتواند انجام دهد. ولی برای اینکه قادر به انجام محاسبات یا دستکاری ها باشد باید نوع داده ایی که می‌خواهد دستکاری را روی آن‌ها انجام دهد را بداند.

به همین دلیل جاوا داده‌ها را به انواع مختلفی دسته بندی کرده است و هر عملیات خاص می‌تواند روی داده ی خاصی انجام گیرد.

بنابر این نوع داده مجموعه ایی از مقادیر همراه با مجموعه ایی از عملیات رو ی آن‌ها است.

 

انواع داده‌های اولیه primitive data type

آن‌هایی که در زبان وجود دارند و زبان آن‌ها را می شناسد. اساسی‌ترین نوع داده‌ها در جاوا هستند و به سه دسته تقسیم می شوند.

صحیح integer : نوع داده ایی با مقدار صحیح و بدون اعشار و کاراکتر

ممیز شناور floating point : نوع داده ایی از نوع عدد اعشاری

بولی boolean : نوع داده ایی منطقی که دارای دو مقدار true و false است.

داده‌های صحیح به ۵ طبقه تقسیم می‌شوند

 

char
byte
short
int
long

 

مقادیر قابل نمایش انواع داده ایی مختلف در جدول زیر آمده است

 

ذخیره سازی به بایت مقادیر

نوع داده

2 0 to 65535 (216-1) char
1 -128 (-27) to -127 (27-1) byte
2 -32768 (-215) to 32767 (215-1) short
4 -2147483648 (-231) to 2147483647 (231-1) int
8 -922337203684547758808(-263) to 922337203684547758807 (263-1) long

 

اینکه از کدام نوع داده ایی استفاده کنیم به بزرگی عددی که نیاز دارید بستگی دارد. اوایل کامپیوتر و حافظه ی اصلی نسبتاً گران بودند و فقط حجم کمی از حافظه برای اجرای برنامه و دستکاری داده‌ها فرآهم بود. در نتیجه برنامه نویسان می بایست از حافظه بهینه استفاده کنند.

امروزه با پیشرفت کامپیوتر و حافظه نسبتاً ارزان هستند. چون نوشتن برنامه و اجرای آن فرایند پیچیده ایی است نگرانی درباره اندازه اندازه حافظه موضوع مهمی نیست. اما برای استفاده بهینه و کارآمد از حافظه بهتر است برنامه نویس مناسبترین نوع را انتخاب کند.

مثلاً برای نوع داده ایی اگر short کفایت می‌کند از int استفاده نکند.

 

داده‌های ممیز شناور نیز به دو نوع طبقه بندی می شود

double : برای نمایش هر عدد حقیق بین -1.7E+308 و 1.7E+308 به کار می رود. مقدار حافظه برای double هشت بایت است.

float : برای نمایش هر عدد حقیقی بین -3.4E+38 و 3.4E+38 به کار می برد. مقدار حافظه برای float چهار بایت است.

یعنی حداکثر اعداد اعشاری در (float) 6 یا 7 است و در (double) معمولاً 15 است. حداکثر تعداد ارقام با‌ارزش دقت (precision) نام دارد. گاهی به مقادیر float ذدقت معمولی و به مقادیر double دقت مضاعف گفته می شود.

 

شناسه ها در جاوا identifiers

اسامی هستند که در جاوا مورد استفاده قرار می گیرند. مثل متغییر ها ثوابت متد ها و کلاس ها.

بعضی از شناسه ها از قبل تعریف شده اند. و بعضی از آن‌ها توسط برنامه نویس تعریف می گردد.

تمام شناسه ها در جاوا باید از قوانین خاصی پیروی کنند.

شناسه ها در جاوا فقط شامل حروف ارقام و کارکتر زیر ( _ ) و علامت $ است و باید با خط زیر یا حرف یا $ شروع شود. هیچ نماد دیگری نمی‌تواند در شناسه ظاهر شود.

شناسه های نا معتبر : 1abc one+to

شناسه های معتبر : avg1 _abc $abc

در جاوا در نامگذاری شناسه ها بین حروف بزرگ و کوچک تفاوت قائل می شود. می‌گوییم جاوا حساس به حروف یا case senstive است. یعنی برای جاوا متغییر با شناسه abc با متغییری با شناسه aBc متفاوت است.

 

کلمات رزروی در جاوا

abstract else interface switch
assert enum long  synchronized
 boolean  extends  native  this
break false  new  throw
 byte  final  null  throws
 case  finally  package  transient
 catch  float  private  true
 class  goto  public  void
 const  return  if  volatile
continue implements short while
do instance of strictfp  
double int super  

 

می توانید انتشار قسمت ها جدید آموزش برنامه نویسی و به روز رسانی های جدید سایت را از کانال تلگرام ما دنبال کنید  و یا از قسمت انتهایی سایت ، آدرس it3du را در سایر شبکه های اجتماعی پیدا کنید

 

منبع: it3du

 



طراحی نرم افزار جاوا





به اشتراک بگذارید

فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   کلوب   فیس نما  

مطالب مرتبط


دیدگاه کاربران

2017-09-28 08:45:39  
محمد
این جاوا همونیه که تو اندروید استادیو باهاش کد مینویسیم یا این چیز دیگه ایه و فرق میکنه؟ خصوصا اون جاش که گفته شناسه ها رو فقط با $ و _ این میشه نوشت،اخه همچین چیزی ندیدم

جواب داده شده توسط it3du در تاریخ 2017-10-02

با سلام. زبان برنامه نویسی جاوا برای نوشتن برنامه های اندروید استفاده میشه. منظور از تعریف شناسه با _ و $ به اینصورت است که تعریف یک شناسه میتونه فقط با کاراکتر حرف شروع بشود و یا با کاراکتر خط زیر و دلار

int mayVar = 10;
int _myVar = 20;
int $myVar = 30;
نمونه های تعریف شناسه که در پایین آمده اند اشتباه هستند
int 12var = 12;
int #yy7 = 34;
موفق باشید.

دیدگاهی ارسال کنید

  نظر شما پس از تایید نویسنده نمایش داده می شود

  نظرات به صورت فینگلیش تایید و جواب داده نمی شوند

  برای وارد کردن کد برنامه نویسی متن بالای تکست باکس را مطالعه فرمایید

  گزینه captcha برای تشخیص انسان از ربات را حتما قبل از ارسال انتخاب کنید

  ایمیل شما در سایت منتشر نمی شود

  پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد

نام *
ایمیل *
وب سایت

استفاده از کد HTML مجاز نمی باشد

متن های انتخاب شده را می توانید با دکمه p به پاراگراف تبدیل کنید

برای وارد کردن کد برنامه نویسی ابتدا متن مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس زبان مورد نظر خودتان را از طریق دکمه ها انتخاب کنید

محتوای دیدگاه *

خروجی کامنت