آموزش برنامه نویسی و طراحی وب


این مقاله جز آموزش های برنامه نویسی نمی باشد و فهرستی برای آن موجود نیست

آموزش

java

اولین برنامه JavaFX در netbeans

it3du  
2016-10-22 19:51:11  
923  
javafx  

اولین برنامه JavaFX در netbeans

 آموزش برنامه نویسی javaFX

 

اولین برنامه JavaFX در netbeans

اولین برنامه JavaFX در محیط برنامه نویسی netbeans رو ایجاد می کنیم و توضیحات برنامه رو ارائه میدیم.

از منوی File گزینه New Project رو انتخاب کنین.

 

اولین برنامه JavaFX در جاوا

 

در پنجره باز شده از کادر category گزینه JavaFX رو و از کادر Projects گزینه JavaFX Application رو انتخاب کنید و دکمه next را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی باید تنظیمات و نام پروژه رو انتخاب کنین . دکمه Finish رو انتخاب کنین.

 

آموزش برنامه نویسی JavaFX

 

اگه محیط نت بینز شما از ساختن پروزه JavaFX پشتیبانی نمیکند می تونین از پروژه جاوا معمولی استفاده کنین. تنها تفاوت بین ایجاد کردن این دو پروژه این هستش که به صورت پیش فرض یک کلاس اجرایی با یک فریم JavaFX به صورت زیر ایجاد می کنه.

کتابخانه های JavaFX در کتابخانه های استاندارد جاوا موجود هستند. بنابراین با ایجاد پروژه جاوا می تونین برنامه های کاربردی JavaFX رو ایجاد کنین.

 

ایجاد برنامه javaFX

 

کلاس اصلی برنامه که متد main در اون قرار داره باید از کلاس Application ارث بری کنه.کلاس Application در پکیج زیر قرار داره 

 

javafx.application.Application

 

این کلاس متدی به نام Start داره و یک پارامتر از نوع کلاس Stage می گیره و Stage در پکیج زیر قرار داره :

 

javafx.stage.Stage

 

اینجا Stage کار JFrame رو در JavaFX میکنه.

خط 19 در تصویر از کلاس Button یک دکمه ایجاد می کنه که این کلاس معادل کلاس Button و JButton پکیج awt و swing و در پکیج زیر قرار داره :

 

javafx.scene.control.Button;

 

این پکیج کلاس های دیگری رو هم داره مثل  TextField , TextArea, RadioButton, CheckBox, Menu, MenuBar, MenuItem, Label, ToolBar که معادل کلاس های موجود در پکیج awt و swing هستش.

خط 21 برای دکمه ایجاد شده یک رویداد ایجاد می کند. با استفاده از متد setOnAction که پارامتر آن واسطی از EventHandler میگیره و متد handle رو پیاده سازی می کند و رویداد های مربوط به دکمه در این متد تعریف می شود.

پکیج های مربوط به این کلاس ها که به برنامه اضافه شده در برنامه موجود هستش.

خط 27 برنامه از کلاس StackPane شی به نام root ایجاد می کند که یک layout بندی صفحه هستش و عناصری رو می تونه به خودش اضافه کنه.

در پکیج زیر قرار داره 

 

javafx.scene.layout.StackPane

 

و برای اضافه کردن عنصری به آن از دستور زیر استفاده می شود :

 

 root.getChildren().add(btn);

 

حالا شما از کلاس Scene معادل کلاس Panel و JPanel توی جاوا اف ایکس استفاده می کنین و به Stage اضافه می کنین.

کلاس Scene سازنده های مختلفی داره و در تصویر زیر مشخص شده

 

کلاس scene در JavaFX

 

Parent یک شی هستش که می تونه دکمه ، لیبل و هر چیز دیگه ایی باشه که در این جا ما root رو به اون مقدار میدیم که یک طرح بندی صفحه هست که داخل خودش یک دکمه رو جای داده.

دو مقدار double طول و عرض Scene را مشخص می کند و Paint رنگ پس زمینه Scene را مشخص می کند.

شی stage متد هایی دارد که از متد setTitle برای تعیین عنوان frame و setScene برای ست کردن یک scene در stage استفاده می شه و در خط 32 با استفاده از متد show که معادل متد setVisible در جاوا هستش که اجازه نمایش فریم را صادر می کند.

حالا اگه کد زیر رو هم به ادامه متد start اضافه کنین یک فریم دیگه ایجاد می شه که در خودش یک دکمه داره.

 

Stage s = new Stage();
Scene sc = new Scene(new Button("Test"), 500,500);
s.setScene(sc);
s.show();

 

این اولین برنامه JavaFX شما می تونه باشه و اگه با JavaSE آشنایی داشته باشین فقط می مونه یادگیری کتابخانه های JavaFx که کار زیاد سختی نمی تونه باشه.

نکته مهم دیگه توی JavaFX استفاده از CSS برای کنترل چیدمان عناصر روی صفحه و تنظیم خواص عناصر می باشد که ویژگی جالبی می تونه به حساب بیاد.

آموزش های بیشتری در رابطه با JavaFX قرار خواهیم داد.

 

می توانید انتشار قسمت ها جدید آموزش برنامه نویسی و به روز رسانی های جدید سایت را از کانال تلگرام ما دنبال کنید  و یا از قسمت انتهایی سایت ، آدرس it3du را در سایر شبکه های اجتماعی پیدا کنید

 

منبع: it3du.ir

 

 

 

به اشتراک بگذارید

فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   کلوب   فیس نما  

مطالب مرتبط

JavaFX چیست

دیدگاه کاربران

دیدگاهی وجود ندارد


دیدگاهی ارسال کنید

  نظر شما پس از تایید نویسنده نمایش داده می شود

  نظرات به صورت فینگلیش تایید و جواب داده نمی شوند

  برای وارد کردن کد برنامه نویسی متن بالای تکست باکس را مطالعه فرمایید

  گزینه captcha برای تشخیص انسان از ربات را حتما قبل از ارسال انتخاب کنید

  ایمیل شما در سایت منتشر نمی شود

  پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد

نام *
ایمیل *
وب سایت

استفاده از کد HTML مجاز نمی باشد

متن های انتخاب شده را می توانید با دکمه p به پاراگراف تبدیل کنید

برای وارد کردن کد برنامه نویسی ابتدا متن مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس زبان مورد نظر خودتان را از طریق دکمه ها انتخاب کنید

محتوای دیدگاه *
bold italic underline p
java css c php hypertext ruby python c# c++ javascript
خروجی کامنت