سئو چیست

سئو مخفف Search Engine optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو می‌باشد و در حال حاضر برای سایت‌های تازه تاسیس یک نکته مهم و کلیدی می باشد. چرا که در ابتدای کار سایت شما در موتور های جستجو اعتباری ندارد. برای بدست آوردن این اعتبار کار های زیادی باید انجام بگیرد. این کار ها هم فنی می‌باشند و هم غیر فنی. منظور از کار فنی، یعنی کاری که یک شخص متخصص و آگاه به اصول طراحی وب سایت و نحوه استاندارد ها در موتور های جستجو می‌باشد، است. این کار های فنی می‌تواند شامل بهینه سازی قالب سایت و اینکه سایت برای سئو چه تدارکاتی دیده، می باشد. مثلاً در سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما می‌توانید دسته بندی برای پست منتشر شده تعیین کنید. این به سایت شما یک ساختار می‌دهد که مورد استقبال موتور های جستجو قرار خواهد گرفت. منظور از کار های غیر فنی کار های محتوایی می باشد. یعنی سایت دارای محتوای مناسب با فعالیت کاری خود و مطالب به روز کپی نشده از سایر منابع بدون ذکر منبع و غیره می باشد. در این مقاله قصد آموزش سئو و نحوه پیاده‌سازی عملی آن را نداریم. اما می‌خواهیم برای کسانی که پیش ضمینه ای از این موضوع ندارند و موضوع سئو برای آن‌ها موضوع سخت و پیچیده‌ای به نظر می‌رسد را روشن کنیم. شفاف سازی این موضوع به دارندگان سایت کمک می‌کند که نیاز های خود را بهتر بشناسند و برای برطرف کردن آن‌ها راحتتر اقدام نمایند. در ادامه این مقاله به بررسی اصطلاحات و مفاهیم پایه‌ای که برای هر سایت مهم می‌باشد می پردازیم.

نکته اول و آخر: سئو وحشتناک و سخت نیست

بله سئو چیز عجیب و غریبی نیست و فقط رعایت اصول در پیاده‌سازی سایت می باشد. ما به دور از هر اصطلاح فنی و پیچیده می‌خواهیم توضیح دهیم که سئو کار عجیب و غریب و ماورای طبیعی نمی باشد. فرض کنید شما یک موتور جستجو هستید. روزانه به میلیون ها سایت سر می‌زنید و مطالب آن‌ها را می خوانید. اگر هر یک از این سایت‌ها دارای ساختار خاص خود باشند و از اصول خاصی پیروی نکنند شما سردرگم خواهید شد. جامعه‌ای را در نظر بگیرید که هر کس با قوانین خاص خود رانندگی کند. زمانی که هنجار ها شکسته شود مطمئناً کنترل همه چیز سخت می باشد.

با توضیحات بالا به این نتیجه می‌رسیم که اولین قدم در سئو رعایت اصول آن می باشد. اگر شما می‌خواهید سایت خود را برای یک موتور جستجو مانند گوگل بهینه کنید اگر از اصولی که گوگل مشخص کرده است پیروی نکنید هیچ اعتباری نزد این غول دنیای اینترنت کسب نمی کنید.

بنابراین اولین و مهمترین نکته این می باشد: ساختار سایت مناسب برای موتور های جستجو باشد.

موتور های جستجو مهمان شما هستند و شما اگر مهمان‌نوازی کنید آن‌ها باز هم به سایت شما سر می‌زنند که این برای شما مفید است.

در ادامه مقاله به بررسی مفاهیم و اصطلاحات پایه‌ای از سئو می‌پردازیم

تمامی آدرس‌های صفحه های شما که موتور جستجو می‌تواند از آن‌ها بازدید کند باید مشخص باشد. شما صفحه‌ای دارید که محتوای آن به درد کسی نمی‌خورد. مثلا صفحه‌ای می‌باشد که یک درخواست GET یا POST برای ورود کاربر برای تعیین و احراز هویت زده می شود. این صفحه نباید توسط موتور جستجو ایندکس شود. نقش sitemap و robots.txt در اینجا مشخص تر می شود. در ادامه کاربرد هرکدام از این فایل‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ایندکس چیست

اصطلاح ایندکس یکی از خوشایند ترین کلمات برای دارندگان وب سایت‌ها می باشد. ایندکس شدن مربوط به صفحات سایت شما می باشد. زمانی که یک صفحه از سایت شما در نتایج یک جستجو نمایش داده شود در‌واقع آن صفحه ایندکس شده است. برای مثال زمانی که شما کلمه ___طراحی وب سایت__ را در گوگل جستجو کنید اگر سایت شما در صفحه اول یا صفحه هزارم جستجو نمایش داده شود فرقی ندارد صفحه شما ایندکس شده است. بهتون تبریک میگم.

بک لینک یکی از ساده‌ترین مفاهیم در سئو می باشد. زمانی که لینک سایت شما در یک سایت دیگر (در هر کجا و هر صفحه‌ای از سایت ذخیره شود) میگوییم بک لینک داده شده است. بک لینک دادن از سایتی پربازدید که روزانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کند برای افزایش ورود کاربران به سایت شما از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. برای مثال شما در یک سایت پربازدید که آموزش طراحی وب سایت می‌باشد یک تبلیغ قرار می‌دهید با عنوان طراحی وب سایت. سایتی که شکا بک لینک میگیرید از آن اگر مرتبط با فعالیت شما و معتبر و از نظر سئو بالا باشد بک لینک ارزشمند می‌باشد در غیر اینصورت بک لینک احتمال مخرب بودن نیز دارد.

sitemap چیست

با کمی تفکر بر روی معنای لغوی sitemap که متشکل از دو کلمه site و map می‌باشد می‌توان کاربرد آن را حدس زد. همانطور که توضیح دادیم تمامی لینک های سایت شما باید مشخص باشد. Site map یا نقشه سایت، واقعاً نقشه سایت شما برای موتور های جستجو هستند که وجود آن‌ها الزامی نمی باشد ولی از طرف هر کارشناس و موتور جستجویی پیشنهاد می شود. با مشخص کردن تمامی لینک های سایت خود و یا نقاطی از سایت خود موتور جستجو بهتر متوجه می‌شود که فرکانس تغییرات سایت شما در نقاط مختلف سایت به چه صورت می باشد. شما در sitemap مشخص می‌کنید که این آدرس ماهانه یا روزانه یا سالانه تغییر محتوا دارد. بنابراین در ماه یا روز یا سال به آن بخش از سایت شما سر میزند. این نکته برای موتور های جستجو می‌تواند خیلی مهم باشد زیراکه سایت شما را یک سایت معتبر تلقی خواهد کرد که میزان تغییرات سایت خود را به خوبی می‌داند و آن را مشخص کرده است.

rss چیست

RSS مخفف Rich Site Summary می باشد. در‌واقع rss امکانی برای طرفداران سایت شما می‌باشد که بدون بازدید از وب سایت شما بتوانند از آخرین مطالب منتشر شده شما با خبر شند یا در صورت علاقه آن‌ها را مطالعه کنند. این ویژگی زمانی جالب می‌شود که شما میخواهید مطالب 100 سایت را کنترل کنید. زمان بارگذاری و ترافیک مصرفی آن با کنترل محتوا از RSS بسیار بهینه‌تر می باشد. لینک زیر یک RSS برای وبلاگ it3du نشان می دهد. RSS ها ساختار XML دارند و معمولاً 20 مقاله یا برزوز رسانی های سایت شما را نشان می‌دهند لینک نمونه ای از RSS در سایت it3du.ir

خزنده وب چیست

خزنده های وب یا Web Crawler در‌واقع برنامه‌های کامپیوتری می‌باشند که توانایی‌های ثبت و مرور اطلاعات وب سایت‌ها را دارند. موتور های جستجو برای مرور و ثبت اطلاعات از خزنده وب استفاده می کنند. در‌واقع موتور های جستجو با استفاده از خزنده به صورت خودکار صفحات مختلف وب سایت‌ها را ثبت، آنالیز و رده بندی می کند. برای مثال نام خزنده دو موتور جستجوی معروف گوگل و بینگ به ترتیب Googlebot و Bingbot می باشد.

فایل robots.txt

خزنده وب از این فایل برای گرفتن اطلاعات اولیه وب سایت استفاده می کند. این فایل اطلاعاتی درباره سطح دسترسی خزنده به مکان های وب سایت (دایرکتوری های و یا آدرس‌های سایت) مشخص می کند. برای اینکه خزنده وب از ایندکس کردن محتویات دایرکتوری admin در وب سایت ما چشم‌پوشی کند در فایل robots باید به صورت زیر مشخص گردد

User-agent: *
Disallow: /admin

تأثیر محتوا در سئو

یکی از نکات مهم در سئو تولید محتوای مناسب برای وب سایت می باشد. موتور های جستجو از هر زمانی هوشمند تر شده‌اند و برای هر سایتی با هر محتوایی رتبه بالایی قائل نمی شوند. نولید محتوای مناسب و مرتبط با حوزه فعالیت سایت و مطالب نو و جدید در موضوع های متفاوت که منابع چندانی وجود ندارد و کاربران علاقه‌مند به آن‌ها هستند، تأثیر بسیار زیادی در سئو دارد. بنابراین تولید محتوای نو و تازه و جذاب که در فضای اینترنت کمتر یافت می‌شود تأثیر بالایی در سئو وب سایت شما دارد.

کلمات کلیدی

موتور های جستجو علاقه‌مند هستند که محتوای صفحه در حال خزش را با کلمات کلیدی مشخص کنند. این کار باعث می‌شود که بتوان صفحات مرتبط به هم در کل وب سایت‌ها را بتوان پیدا کرد. مثلاً شما مقاله ایی در باره اصول برنامه نویسی نوشته اید. کلمات کلیدی مانند برنامه نویسی، اصول برنامه نویسی، آموزش برنامه ویسی، مقدمه برنامه نویسی برای آن انتخاب کرده اید. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای اینکه خزنده به مقاله شما علاقه‌مند شود بسیار مهم است. ولی با انتخاب کلمات کلیدی نا مناسب مانند دانلود فیلم سینمایی، دانلود سریال و کلمات نا مربوط با محتوا، احتمال اینکه خزنده صفحه شما را نادیده بگیرد را بالا می برد.

نقش تگ h1 در سئو

یکی از مهمترین تگ های سئو تگ h1 می‌باشد که عنوان مشخص کننده صفحه مورد خزش است. در‌واقع موتور جستجو و خزنده برای فهمیدن موضوع صفحه ایی که در آن قرار دارد از این تگ کمک می گیرد. محتوای صفحه با این تگ ارتباط تنگاتنگ معنایی دارند. مرتبط بودن عنوان و محتوا امتیاز مثبت برای متقاعد کردن خزنده ضروری می باشد. همچنین برای هر صفحه باید یک تگ h1 وجود داشته باشد و تکرار تگ h1 در صفحه امتیازی منفی می باشد. نکته جالب توجه برای تگ h1 این است که اگر شما محتوای تکراری برای تگ h1 و تگ title انتخاب کنید امکان گرفتن امتیاز منفی وجود دارد. اما در صورت انجام این کار شاید توسط خزنده نادیده گرفته شود و تأثیر بدی نداشته باشد. در هر صورت وقتی تگ های مختلفی وجود دارند مطمئناً هدف‌های مختلفی نیز دارند که خزنده ها نیز با محتوای آن‌ها متفاوت برخورد خواهد کرد.

نقش تگ title در سئو

این تگ یکی از اصلی‌ترین تگ ها برای خزنده می باشد. خزنده ها با کمک این تگ برای درک محتوای صفحه وب استفاده می کنند. محتوای این تگ دقیقاً عنوان نمایش داده شده در نتیجه جستجو می باشد. بنابراین انتخاب یک عنوان مناسب برای صفحه و استاندارد های مجاز بسیار ضروری و مهم می باشد.

متا تگ های keywords و description و تأثیر آن‌ها در سئو

این دو متاتگ شامل کلمات کلیدی و توضیحات مربوط به صفحه می باشد. زمانی که مطلبی را در موتور جستجو (برای مثال در گوگل) جستجو می کنید. تمام آیتم های که به عنوان نتیج جستجو نمایش داده می‌شوند دارای عنوان، توضیحات و لینک می باشند. عنوان همان محتویات تگ title می‌باشد و توضیحات عموما از متاتگ description گرفته می‌شود و لینک نیز همان لینک اصلی به صفحه سایت می باشد. در بیشتر مواقع گوگل از توضیحات تگ description استفاده نمی‌کند و خودش از محتوای صفحه خلاصه‌ای جمع آوری می کند. ولی پیشنهاد می‌شود حتماً تگ های keywords و description را مقدار دهی کنید.

 

منبع: طراحی سایت و توسعه وب لابدان